HTML

Tzimisce Politikai és Gazdasági blogja

Politika és Gazdaság az én meglátásomban.

Friss topikok

Linkblog

Miért nem feminista film a MAD MAX – Fury Road?

2016.08.19. 22:56 :: Tzimisce

Sziasztok! Egy kérésre osztom meg ezt a cikket, bátran kommenteljétek a véleményeteket. Az előzmény ez a cikk. Megj: Azóta kiderült, hogy a Szellemirtók viszont TÉNYLEG feminista lett.

A korábbi cikk okán bojkottálni akartam az új MAD MAX filmet, amikor meghallottam, hogy feminista hátterű, és gyakorlatilag nem is Max a főszereplő, különösen, hogy Eve Ensler keze van a női karakter megformálásban. Egyre kevésbé szeretem azt a tendenciát az új filmekben, hogy a női karakterek hihetetlen profin aprítják a népet, míg a férfi karakterek csak „bénáznak”.

Egyik ismerősöm azonban felvetette, hogy nézzem a filmet másképp. Ne azt nézzem, amit mindenki más, nézzek kicsit a „dobozon kívülre”. Rádöbbentem, hogy igaza van, ehhez azonban látnom kellett a filmet. Az alábbiakban idézni fogok a cselekményből, úgyhogy aki nem látta a filmet, előre is elnézést a spoilerekért.

 

Miért is tekintik ezt a filmet feministának?

  1. Furiosa viszi a fő konfliktust, miszerint kiszabadítja a senyvedő nőket Halhatatlan Joe karmaiból.
  2. Ő is verekszik a legtöbb esetben. Ha úgy tetszik, nagyobb az ún. Bodycountja.
  3. Hatalommal rendelkezik (Imperator, ő vezeti a kamiont Joe beszerzőkonvojában)
  4. Ugyanakkor Max csak sodródik az eseményekkel, egy szökött vérzsák, akinek látomásai vannak halott emberekről.
  5. Egy elnyomó férfi uralmától szabadítanak meg egy városnyi embert.

 

Ugyanakkor a valóság a következő:

  1. Furiosa nem egy megoldás a problémára, hanem részben a probléma forrása, amit a főhősnek (Max), kell megoldania, különben a nagy és erős nő ott halna meg az út szélén, a szökött hölgyekkel együtt. Konkrétan Ő az, aki racionális döntést hoz, és visszafordítja a csapatot az egyetlen helyre, ahol életben maradhatnak. Ugyanakkor azt se szabad elfelejteni, hogy a Furiosa akciójára szükség van ahhoz, hogy Max kiszabadulhasson. Furiosa és Max együttműködése nem a férfi-nő dinamikán alapszik, hanem a harcos-harcostársén. Tekinthetjük ezt egyfajta egyenlőségnek, de itt valójában csak egy férfias nő van, aki egy férfival dolgozik együtt, míg a nőket Joe feleségei szimbolizálják.
  2. Amikor Furiosa Max 2 hibás lövése után elsőre kilövi Skulóváros vezetőjének szemét a lámpán keresztül, a női macsóságot látjuk első hévből. Azonban ne feledjük, hogy Max elfogadja, hogy a csaj jobban lő nála mesterlövész puskával, ezért átadja neki a fegyvert. Egy „erős” nő ilyet nem tenne, hisz Ő „tűsarkúban és hátrafelé” is megoldja a dolgot. Arról nem is beszélve, hogy az univerzális donor Max hazafelé úton a saját vérével menti meg az életét, különben meghalna. Elvárt önfeláldozás? Talán, de Max jól tudja, hogy nélküle nem jutnának vissza a Citadellába, miután megölték Joe-t, nem akarja, hogy még több halál száradjon a lelkén, és nem akarja, hogy még több halott víziója kísértse.
  3. Hiába a jól megszervezett szökés, a meglepetés ereje, a homokvihar, ha nincs a szökött Max, akinek a segítsége nélkül talán a mocsárig sem jutnak el. A kamiont is Nux segítségével és remek ötlete által húzzák ki a sárból.
  4. Max végig tudatosan cselekszik, el akar menekülni, nem vár el semmit senkitől, Ő remekül megvan egyedül is. Ezt bizonyítja a film végén is, amikor ahelyett, hogy ott maradna a víz és az élelem mellett egy biztonságosnak tekinthető városkában, eltűnik a tömegben és továbbáll. Nem az a lényeg, hogy lássuk, hogy hogyan öli meg a Skulóvárosiakat, akiktől a fegyvereiket is elveszi, hanem az, hogy ezt egyedül, önként teszi meg. Bud Spencert se látjuk, amikor egyszerre ver le 6-8 embert a házban/kunyhóban/függöny mögött, csak a pofonokat halljuk.
  5. Egy poszt-apokaliptikus világban nem működik a szeretet és a béke liberális eszméje. Bár a zsarnoki vezetőt megölték, és elfoglalták a birodalmát, ahol a víz is van, ha a vízfogyasztást nem korlátozzák (talán nem olyan mértékben, mint Joe tette, de valamennyire muszáj), akkor a kút hamar kiapad, a növények elszáradnak, és mindenki éhen/szomjan hal. Az már csak hab a tortán, hogy Joe-nak egy új, egészséges vérvonal megalkotása volt a célja, amelyben már nem találhatóak meg a nukleáris szennyezés okozta betegségek, mutációk, így akár azt is mondhatjuk, hogy a maga önző módján az emberiség jobbá tétele volt a célja. (Ez természetesen nem menti fel az elkövetett bűnei alól)

Számomra a film legfontosabb eleme mégis az volt, amikor a hisztis menyasszonyok egyike meghal, akkor döbben rá a másik 4, hogy hova is kerültek, és bizony ára van a nagy szabadságnak, amire hőn áhítoztak, ezt Furiosa is belátja. Ekkor tapasztalják meg, hogy bár szolgaként és keltetőként tekintettek rájuk, milyen kiváló körülmények között élhettek. Ez az, amit szerintem a modern feministák nem értenek meg. A szabadságnak ára van, és azt meg kell fizetni, a jogok nem járnak kötelezettségek nélkül.

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://tzimisce.blog.hu/api/trackback/id/tr1810429368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Deansdale 2016.08.19. 23:38:41

Nálam ott elbukik az egész, hogy az alapvetése feminista: a film témája a nőelnyomás, az ártatlan áldozat nők harca a gonosz férfiak ellen. A fő gond nem a részletekben van, hogy ki hány pofont oszt ki, vagy ki hányszor ment meg kicsodát, mert az egész eleve bukó azzal hogy az idióta nemek harcát vetíti a jövőbe. Max az egyetlen férfi szereplő aki nem aljas nőelnyomó féreg, és félig-meddig ő is csak azért, mert úgy alakul a helyzet. Nem tetszik nekem ez a férfikép, szerintem a férfiak nem ilyenek.

Emellett az a másik fő gond, hogy (szokásos feminista módon) nem valami újat hoztak létre, hanem valami férfiaknak és férfiakról szólót loptak el, sajátítottak ki feminista használatra. Ha csináltak volna egy "Furiosa kalandjai" c. filmet akkor senkinek semmi problémája nem lett volna a dologgal - a gond abból adódik, hogy egy létező férfi főhőst nyomtak a háttérbe egy új női főhős kedvéért, és adták el ezt a katyvaszt az ismert franchise nevével. Ez olyan, mintha csinálna valaki egy Thelma & Louise 2-t amiben a főszereplők férfiak. Szerinted mit szólnának ehhez a feministák? :) Nehéz ezt úgy elmagyarázni hogy könnyen érthető legyen, de a probléma gyökere az, hogy feministák direkt és szervezetten rombolnak le a szórakoztatóiparban mindent ami férfias, és helyettesítik grrrl power propagandával. Ha ezt az egészet "ártatlan" kívülállók csinálnák véletlenszerű saját ötletből, akkor oké lenne, de most nyíltan férfigyűlölő tetűládák cserélgetik le a férfi hősöket csajokra, ami viszont undorító és aljas dolog. A kontextust is látni kell ahhoz hogy az ember meg tudja állapítani, mi is a baj a Mad Max-el. Kell hozzá a Star Wars és a Ghostbusters hogy világossá váljon, itt a férfiak szórakozási lehetőségeinek módszeres irtása és feminizmussal való megfertőzése zajlik, a fiatal generációk agymosása azáltal, hogy ők már ebbe a közegbe nőnek bele. Az új Mad Max például belenyomja a nézők tudatalattijába a képet, hogy a férfiak nőelnyomók, és a moziból kijőve 100-ból 1 ember sem gondolkodik el azon, hogy ez a kép vajon igaz-e. A sok hasonló szarral összeadódva ez azt eredményezi, hogy egész tömegek veszik természetesnek, hogy nőelnyomó társadalomban élünk, holott a lóf*szt.

Egyébként az egészet elárulja az, ahogy a feministák ünnepelték a filmet. Látszik, hogy az ő kezükbe került az irányítás, úgy gyurmáznak a kultúrával ahogy akarnak, és nekik speciel arra van kedvük hogy a férfiaktól elvegyék ami az övék, és odaadják a nőknek. Ez történt több más franchise-al is, egyre nehezebb letagadni ami a szemünk előtt zajlik.

Tzimisce · http://tzimisce.blog.hu 2016.08.20. 15:29:30

@Deansdale: Köszönöm a kommentet, és úgy vélem, koncepcionálisan igazad van, ugyanakkor én még hiszek abban, hogy nem ennyire tragikus a helyzet, bármennyire is ennek néz ki.
Itt Magyarországon ez szerencsére még nem érzékelhető, és a legtöbb átlagember nem látja mi folyik kint. (Ez nekünk, antifeministáknak a legfőbb bajunk) Inkább azt lehet látni, hogy elharapódzik a PC, és épp ezért van sikere az olyan dolgoknak, amik ezt telibeszarják: Deadpool és Trump, hogy a két legtipikusabbat említsem.
Én nem úgy néztem ezt a filmet, hogy bezzeg nőelnyomás, de elfogadom azt az érvet, hogy a tudatalatti manipulálás aktívan zajlik a háttérben, ahogy ezt Hollywood mindig is tette.

TrollEdomer 2016.09.02. 13:47:46

@Deansdale: Azért az elég logikus, hogy posztapokaliptikus világban a bandák nőket fognak megerőszakolni.

(Egyszer említettek vmi 100 nevű sorozatot, hogy posztapokaliptikus világban matriarchátus, mondtam is, hogy köszönöm, inkább Shannarát nézem, annak még vmi köze is van realitáshoz.)

Deansdale 2016.09.02. 13:58:41

@TrollEdomer: Nem lenne ezzel bajom, ha valami bűnözők megerőszakolnának valami nőt, mint pl. az első Mad Max-ben, mert annak a bűnözés volt a fókuszában. Az új filmnek viszont az áll a központjában, hogy a teljes társadalom nőelnyomó, arról szól az egész hogy a gonosz férfiak "szisztematikusan" vegzálják szegény nőket. Szerintem egy poszt-apokaliptikus világban is a férfiak többsége normális maradna, igyekezne megvédeni a szeretteit, nem szűnne meg a minden férfiban kisebb-nagyobb mértékben benne élő nővédő ösztön.

Emellett még az is ott van, hogy a nőpiszkáló posztapokalipszis sem lenne annyira elfogadhatatlan, ha nem lenne ott a film körül a feminista felhajtás, pl. hogy Eve Ensler fizetett tanácsadó volt, meg ilyenek. Így nyilvánvaló, hogy nem véletlenül férfiellenes a film, hogy a feministabarát alkotók szándékosan csinálták ilyenre, ez egy alig burkolt üzenet az ideológiájukról. Ha te meg én forgatunk egy filmet és abban egy nőt bántalmaznak, az csak egy bántalmazás. Viszont ha egy film nyíltan feminista, és abban bántalmaznak nőket, az politikai üzenet, és aki úgy ül be a moziba hogy ezt nem tudja előre, annak az esetében szándékos agymosás.